Jo Egil Tobiassen vil ha mer skatt og ber om ordentlige miljøtiltak.
Jo Egil Tobiassen vil ha mer skatt og ber om ordentlige miljøtiltak.

De har fått Framtiden i våre hender til å gjøre en enkel beregning av produktenes Co2-avtrykk basert på gjennomsnittlige utslippstall for klær. De betaler så et beløp til Utviklingsfondet som bruker det til å plante trær i Afrika. Trærne har en positiv CO2 effekt ved at de binder klimagasser. Northern Playground har nærmest gitt seg selv en  miljøavgift.  

- Vi er strålende fornøyde med initiativet, sier daglig leder i Utviklingsfondet, Jan Thomas Odegard. 

- Dette viser en bedrift som tør gå foran i en ny tid når bedrifter må vise mer samfunnsansvar, sier Odegard.

Les mer om Northern Playground her.

Informasjon om initiativtager og bedriftseier:

Navn: Jo Egil Tobiassen
Alder: 37
Posisjon/Arbeidssted: Grunnlegger av Northern Playground 

Ideen bak Northern Playground: Kameraten min Magnus og jeg var lei av å være enten for varm eller for kald på fjellet. Like lei var vi av svett undertøy som gjorde at vi ble kalde. Vi fant ut at man måtte kunne lage noen produkter som muliggjorde skifting av undertøy uten av å ta av seg sko og bukse. Det eneste vi kunne gjøre var å lære oss å sy. Sånn lagde vi tre produkter som verden ikke har sett maken til før. Ziplongs, Zipboxer og Zipbody.

Bakgrunn: Sørlending. Statsviter med lange opphold i Latin-Amerika og Kina. Blitt kommunikasjonsrådgiver.

Ønsker du å oppnå: Lage produkter og et konsept som gjør livet enklere for folk som ferdes i minusgrader – både i byen og i det fri. Og selvsagt forsøke å gjøre det hele på en bærekraftig måte.

Henvendte seg til Utviklingsfondet fordi: Først og fremst på grunn av grunnpilarene – mennesker og natur sammen i riktig retning. Men også fordi jeg ble tatt i mot av mennesker som tente på ideen min.

Om miljøet for gründere i Norge: Det er fantastisk med Innovasjon Norge når man kan få hjelp der. Ellers er vår erfaring at man må ta tak selv. Det finnes en haug av muligheter der ute, og mange bra mennesker å jobbe med, men man får ikke hjelp til å finne dem sånn uten videre. Det beste er at folk flest er veldig positive til oss og at vi satser. Det er det viktigste.

Det som nå skjer: Vi durer på videre. Bygge organisasjon, konsepter og produkter.

Hvorfor det er viktig for meg å være mest mulig ”klimanøytral/positiv/miljøbevist”: For å være ærlig så er det mest fordi alt blir gøyere da. Kan være mer stolt av det vi gjør. For miljøbevisste folk er det litt tricky å produsere varer. Man ser fort at det er mange ressurser som går med i produksjon og frakt. I stede for å lukke øynene kan man være proaktiv å lage et grønt system for sin egen organisasjon.