Antirasistisk Senter

Fra antirasisme til miljø og utvikling

Kari Helene Partapuoli er ansatt som daglig leder i Utviklingsfondet. Partapuoli er 42 år, utdannet sosialantropolog og har solid leder- og organisasjonserfaring. Hun kommer fra stillingen som leder av Antirasistisk Senter.

Partapuoli mener at Utviklingsfondet arbeider med noen av vår tids viktigste spørsmål innen miljø og utvikling:

- Utviklingsfondets prosjekter skaper varig endring og er med på å gjøre livet bedre for småbønder i Sør. Småbøndene er spesielt sårbare for klimaendringer og arbeidet med å sikre et bærekraftig landbruk er derfor viktigere i dag enn noen gang tidligere. Sammen med lokale bønder gjør vi folk i stand til å lage vanningssystemer, grave brønner, sikre flere avlinger og få adgang til markeder. Slik er vi med på å bekjempe fattigdom, sier Partapuoli.

Utviklingsfondet arbeider også for å styrke den lokale organiseringen av bønder i Sør:

- Det er helt vesentlig at vi fortsetter å være med på å styrke bøndenes politiske påvirkningskraft både nasjonalt og internasjonalt slik at de kan stå samlet i å sikre et bærekraftig landbruk både i egne land og internasjonalt, sier Partapuoli.

- Utviklingsfondet ønsker å bli en enda tydeligere stemme på vegne av fattige småbønder i Sør, for et bærekraftig, klimatilpasset landbruk og retten til mat. Vi skal også gjøre våre gode prosjekter i Sør bedre kjent. Vi er trygge på at Kari Helene Partapuoli vil være med å videreutvikle dette arbeidet på en god måte, sier styreleder i Utviklingsfondet Aase Lømo.

- En annen attraktiv side ved min nye arbeidsplass, er at Utviklingsfondet har tatt en ledende rolle i å inkludere norske innvandrermiljøer i utviklingsarbeidet i sine opprinnelsesland. Jeg ser frem til å være med på å utvikle dette arbeidet videre, sier Partapuoli.

Bistand er under kontinuerlig debatt og Kari Helene Partapuoli er spent på hva som skjer etter Stortingsvalget:

- Uansett farge på den nye regjeringen, blir det Utviklingsfondets oppgave å vise til våre gode resultater på fattigdomsbekjempelse ute i verden. Dette arbeidet plikter Norge å følge opp, uansett hvem som blir utviklingsminister etter valget. Klimaendringene er her og landbruket i sør er spesielt sårbart. Utviklingsfondets arbeid er med på å skape et bærekraftig landbruk som på lang sikt bekjemper både fattigdom og sult. Det er i vår felles interesse at alle trår til i dette arbeidet.

Pressekontakter:

Kari Helene Partapuoli, daglig leder, Mobil: 90 02 74 21; kari.helene@utviklingsfondet.no
Andrew Kroglund, Informasjons- og politikksjef, Mobil: 95139725, andrew@utviklingsfondet.no

Pressebilder: http://utviklingsfondet.no/om-oss/presse/pressebilder/

Om Utviklingsfondet:
Utviklingsfondet er en uavhengig miljø- og utviklingsorganisasjon. Vi støtter fattige mennesker i deres eget arbeid for å kunne fø seg selv, komme seg ut av fattigdommen og sikre miljøet. Utviklingsfondet har tretti års erfaring med å kombinere miljø- og utviklingstiltak i konkrete selvhjelpsprosjekter i Afrika, Asia og Latin-Amerika.
Emneord: miljø, utvikling