Afrika trenger flere våpen!

- Norge må begynne å eksportere flere våpen til Afrika. Det er umulig å vinne denne krigen uten bedre våpen. Norsk innsats må oppskaleres, sier Kari Helene Partapuoli, leder av Utviklingsfondet.

Krig og konflikt har preget mange utviklingsland, og siden 2. verdenskrig har de fleste væpnede konflikter i utviklingsland startet på landsbygda. Dette er ofte svært fattige områder hvor ungdom har få muligheter. Det gjør veien til opprør kort. Krigen mot fattigdom er intet unntak. Det er nødvendig med flere og bedre våpen med lengre rekkevidde dersom denne krigen skal vinnes.

- Børge Brende har selv uttalt at sult er et av verdens største løsbare problemer. Nå må dette tas på alvor av norske myndigheter. Afrikanske land har bærekraftig landbruk høyt på sin prioriteringsliste. Det er avgjørende med en langt større satsing på dette feltet. En langsiktig satsing på bærekraftig landbruk er en langsiktig investering mot enda flere kriser i framtiden, fortsetter Partapuoli.

Klimaendringer fører i tillegg til at forholdene for matproduksjon blir vanskeligere. Det betyr at det i fremtiden er enda større risiko for konflikt over naturressursene. Langsiktig satsing på bærekraftig landbruk gjør lokalbefolkningen bedre rustet når krisene inntreffer. Det sikrer både utvikling, stabilitet og fattigdomsbekjempelse.

- Tall fra Verdensbanken sier at vekst i landbruket er over dobbelt så effektivt for å redusere fattigdom som vekst i hvilken som helst annen sektor. Det er på tide å brette opp ermene og skaffe de våpnene som kan vinne krigen. Krigen mot fattigdom er den viktigste krigen vi kjemper – og dette er den beste måten å vinne på, avslutter Partapuoli.

Start en ny krig: www.startanewwar.com

Pressekontakt:

Kari Helene Partapuoli