Utviklingsfondet

Kidan Hailemariam tilbereder kaffe av kaffebønner fra gården sin. Hun har fått støtte fra Utviklingsfondet til å bygge opp gårsdriften. Foto: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media. 

Kontorkaffe med mening

Visste du at nordmenn drikker nest mest kaffe i verden? Mye av denne kaffen produseres av småbønder. Utviklingsfondet har nå inngått et nytenkende samarbeid med selskapet King Coffee.

Kaffe er verdens nest største råvare etter oljen, og mange fattige bønder er involvert i produksjonen av kaffen.

King Coffee leverer kvalitetskaffe til kontormarkedet med en forretningsmodell helt etter Utviklingsfondets hjerte. Gjennom sine forretninger skal de gi mennesker som trenger det et bedre liv.

Samarbeidet vårt går blant annet ut på at hver gang King Coffee selger en kilo kaffe til sine kunder gir de 10 kroner til et prosjekt vi i Utviklingsfondet er en del av i Etiopia.

- Prosjektet skal styrke småbøndenes deltagelse i kaffeverdikjeden og løfte de ut av fattigdom og over til selvstendighet. Vårt samarbeid vil bety mye for mange, og vi er svært takknemlige, sier Kari Helene Partapouli, daglig leder i Utviklingsfondet.

Det betyr i praksis at hver gang en god kopp kaffe nytes på et kontor hvor King Coffee er leverandør så bidrar den koppen til noen av de som trenger hjelp aller mest.  Den beste kaffen kommer med varig ettersmak!

- Vi er utfordrere, vi kjenner bransjen godt og vi tenker helt annerledes enn våre konkurrenter. Vi er kompromissløse hva kvalitet og bærekraft angår, men selve oppdraget vårt er å bruke forretninger til å gi mennesker bedre liv. Vi måler vår suksess etter flere parametre enn bare bunnlinje, og kaffen vår smaker førsteklasses”, sier Erik Låbakk og Asgeir Vikanes i King Coffee.

Avtalen ble undertegnet på Landbrukets Hus, blant annet fordi en av de første kundene til King Coffee er Agrikjøp, en av Norges største innkjøpsorganisasjoner.

- Vi er strålende fornøyd med kvalitet, oppfølging og service. De er konkurransedyktig på pris og jeg tror måten de ser på forretninger  tilhører selskaper som vil lykkes i fremtiden, sier Gunnar Håkenrud, daglig leder Agrikjøp.