Utviklingsfondet Til forsiden

Mote med omtanke

Publisert . Skrevet av Anette Lien - Student

Anette studerer journalistikk i London, og har tidligere vært med i Natur og Ungdom, Changemaker og WWF. Mest av alt ønsker hun å redde verden, men for øyeblikket er håpet å nå ut til flere med skriverier som engasjerer. Hun er også opptatt av mote og klær, og ser nå positivt på hvordan flere og flere merker velger en miljøbevisst retning. Dagens gjesteblogg handler om nettopp økologi, bærekraft og mote. 

De store motehusene og high street butikkene er i stor grad med på økotrenden, og i 2013 vil forbrukernes etterspørsel etter bæredyktige klær øke. Det betyr at vi garantert vil se flere 'special collections' med økologiske klær enn før, og merkene som allerede gjør det godt på området vil nok merke en stigende etterspørsel.

Vi er gale etter bedrifter som tar et standpunkt, og en av de virksomhetene er A Question Of, som forener bærekraft og omtanke for verden med deres kolleksjoner. De danske guttene bak A Question Of kaller deres valg for det «enkle valg» med kule t-shorter og hoodies som oppfordrer omverdenen til å ta stilling gjennom sterke uttalelser og slagord.

Det hele startet i 2010 med noen enkle sorte og hvite t-shorter, men det tok raskt fart og A Question of blir i dag etterspurt verden over. Merket fører i dag en hel kolleksjon hvor design og uttrykk kun har blitt mer gjennomført med tiden. Men det er kjærligheten til miljøet og omtanken for vår omverden som til stadighet er dreiepunktet for guttene bag A Question of.

Det er ikke bare trendy merker som markerer seg når det kommer til øko-trenden, men også i økende grad barneklær. De fleste er svært opptatt av hva de smører deres barn inn i og hva de putter i munnen, men det er nå i høy grad også fokus på bæredyktige klær til de små. En av butikkene som kombinerer økologi og bærekraftighet, er nettbutikken Katvig, som er en av de mest bærekraftige merkene innen barneklær.

Danske IC Companys har også tatt opp kampen om bærekraftige klær og sko, og er blitt medlem av stakeholder organisasjonen SAR, som har som sin fremste oppgave å gjøre det lettere og mer tilgengelig for motebransjen å leve opp til CR (Corporate responsibility) og utvikle produkter som er fordelaktige for både miljø og omverden.  

Likevel handler ikke bærekraftighet kun om at bedriftene produserer produkter under gode betingelser og med miljøvennlig materialer, men i like høy grad om at vi som forbrukere er opplyste og vet hva en bærekraftig omtanke betyr for vår verden. Alle vet i bunn og grunn jo godt hva det riktige valget er, hva som er grønt eller bærekraftig om du vil. Men undersøkelser peker på, at desto mer vi vet desto mindre aksepterer vi tingenes tilstand, og jo mere villige er vi til at endre vaner i positiv retning.   

Så hvorfor ikke gjøre som en A Question of t-shorte sier: ”Make it F*CKING sustainable” og kjøp bærekraftige og økologiske klær.

Emneord: miljø